1a edició del repte Codeclub Robolot

Escrit per: mireia     28/04/2016     Categories: codeclub, repte, robolot,


Robolot 2016

El passat 9 d’abril es va celebrar la 19a edició del concurs de robòtica Robolot 2016. Aquest concurs és un dels més importants de robòtica educativa a tot l’estat i hi participen estudiants d’arreu amb les seves idees i robots impressionants. Aquest any hi hem volgut afegir el nostre granet de sorra preparant un repte de programació amb Scratch per els més petits.

El repte Codeclub Robolot

El Repte Codeclub Robolot 2016 consistia en elaborar un joc d’ordinador a partir d’una plantilla amb personatges i escenaris predissenyats. Els participants tenien dues hores de marge i estaven dividits en dues categories diferents: 3r i 4t de primària (categoria A) i 5è i 6è de primària (categoria B). La participació era individual o per parelles.

Els participants

Hem creat un àlbum de fotos amb totes les fotos d’aquell dia. Val a dir que vam estar molt contents de la gran acollida que va tenir el repte, en total 23 nens i nenes de primària hi van participar, de diferents tallers, codeclubs i escoles. Aquí podeu veure la foto de família amb tota la tropa:

Participants repte codeclub robolot 2016

Els premis

El jurat va tenir molta feina per a decidir els premiats. Després de la deliberació, es van atorgar 4 premis, un primer premi i un finalista per la categoria de 3r i 4t de primària i un altre primer premi i finalista per la categoria de 5è i 6è de primària:

  • Primer premi categoria A, 3r i 4t de primària: Eric Medina de l’escola Guillem de Montrodon
  • Finalista categoria A, 3r i 4t de primària: Martí Boixader de l’escola Guillem de Balsareny
  • Primer premi categoria B, 5è i 6è de primària: Els cosins Tim i Gael de Corçà
  • Segon premi categoria B, 5è i 6è de primària: Jordi Bossacoma de Torroella de Montgrí

Guanyadors repte codeclub robolot 2016

Tant els guanyadors com els finalistes van rebre per a ells i la seva escola un kit de robòtica Imagina 3D bot.

Els Projectes

Hem agrupat els projectes en un estudi Scratch. Els podeu tafanejar, fer-ne remix o compartir.

Esperem que tothom s’ho hagués passat molt bé (nosaltres segur que sí) i repetirem l’any vinent segur!






Comença la 4a edició del Codeclub a les Biblioteques

Escrit per: mireia     28/04/2016     Categories: codeclub, biblioteques,


Nova onada de participacions

El Codeclub a les biblioteques ja arriba a la seva maduresa: encetem ja la 4a edició! En total, 11 noves biblioteques repartides per a tot Catalunya. Amb aquesta i les 3 edicions anteriors, han passat pels nostres tallers més de 400 nens i nenes que han après a programar amb Scratch de manera totalment gratuïta. Estem molt contents!

La nova fornada de codeclubers

Un parell de biblioteques participants ja ens han compartit fotos dels seus codeclubers a través del seu twitter. Els de la Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar van ser els primers. Aquí els teniu:

Codeclubers de la Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar

També estan molt contents els codeclubers de la Biblioteca Ateneu les Bases de Manresa:

Codeclubers de la Biblioteca Ateneu les Bases de Manresa

Segur que amb aquesta nova fornada surten molts i molts projectes. Endavant!






Codeclub a les biblioteques, 3a edició

Escrit per: mireia     08/12/2015     Categories: codeclub, biblioteques,


El codeclub a les biblioteques

Aquesta tardor vam engegar una tercera edició del Codeclub a les biblioteques. Aquesta edició ha estat la més participativa amb un total de 39 biblioteques repartides per tot Catalunya.

###Els nostres codeclubers

Els caps de club, voluntaris infatigables, han anat compartint les seves inquietuds a través del nostre fórum, i també ens han enviat moltes fotos dels codeclubers, programadors incansables!

L’Edu Serna ens envia aquesta foto dels seus codeclubers de la Biblioteca de Bellvitge:

Codeclubers Bellvitge

a la Biblioteca Camp de l’Arpa de Barcelona, també hi treballen molt:

Codeclubers Camp de l'Arpa

I els codeclubers d’una de les biblioteques de Terrassa, ja es mostren satisfets amb els seus diplomes:

Codeclubers Terrassa

###Projectes

Compartim aquí una variant del Fèlix i Herbert que ens envien des del codeclub de la biblioteca Cal Gallifa de St Joan de Vilatorrada. Apart de la persecució típica, el Herbert llença un meló al Fèlix quan es prem la tecla espai el Fèlix canvia de color.

Des de la biblioteca de Bellvitge, també ens comparteixen aquest projecte, el menjapeixos, d’un dels seus codeclubers:






Taller de conductivitat i supercontroladors de cartró

Escrit per: mireia     21/11/2015     Categories: codeclub, taller,


La setmana de la ciència

Cada mes de novembre té lloc la setmana de la ciència i s’organitzen múltiples activitats arreu. Aquest any codeclubcat també hi ha participat organitzant un taller de conductivitat i supercontroladors de cartró pels més petits a St. Julià de Vilatorta (Osona) juntament amb els companys de meteovilatorta i la Laia Albo, del Codeclub Vilatorta.

imatge1

###Taller de conductivitat

El taller es va dividir en 3 parts diferenciades. Primer de tot els més petits van intentar endivinar quins dels materials que teníem apunt eren conductors i quins no.

imatge2

###Concurs de supercontroladors de cartró

Seguidament, i ja com a experts en materials conductors, cada participant es va construir el seu supercontrolador per jugar als jocs que teníem preparats a l’Scratch.

Tots els infants van poder participar al concurs de disseny del supercontrolador més guapo.

imatge3

Podeu donar una ullada a tots els supercontroladors al nostre compte d’instagram. La Clara Torras del Codeclub Vilatorta se’n va endur l’estació meteorològica de premi. Felicitats Clara!

imatge4






Engega la tercera edició del codeclub a les biblios amb 39 biblioteques

Escrit per: mireia     12/10/2015     Categories: codeclub, biblioteques, codeweek.eu,


Presentació de la 3a edició dins el marc del codeweek.eu

Demà donem el tret de sortida de la tercera edició del codeclub a les biblioteques. La sessió de presentació serà al Palau Marc de Barcelona a les 18h. L’objectiu de la sessió és donar a conèixer el projecte a les biblioteques i als nous voluntaris i així donar-los eines per tal que puguin dur a terme els tallers d’una manera fàcil i agradable.

La iniciativa s’emmarca dins la setmana codeweek.eu: una sèrie d’activitats per donar a conèixer la programació i robòtica a nivell europeu. Podeu trobar els codeclubs a les biblioteques participants en aquest enllaç.

Biblioteques participants

A la tercera edició hi participen 39 biblioteques que podeu veure distribuïdes per tot el territori català.

Els tallers tindran una durada màxima de 12 setmanes: s’iniciaran a partir del 15 d’octubre d’enguany i finalitzaran com a màxim el 24 de gener de 2016. Les sessions duraran una hora i mitja i seran setmanals, i els horaris dependran de cada biblioteca.

Per organitzar-ho, cada club gaudirà d’un o dos voluntaris de les universitats participants: UOC, FIB-UPC i UdG.

Fòrum per als voluntaris

Pensem que la comunicació amb els voluntaris és fonamental per acompanyar-los en la seva tasca. Per aquest motiu hem creat un fòrum de discussió on ens puguin plantejar dubtes, suggerències així com per explicar experiències d’èxit.

Comentaris d’altres edicions

En general, tant biblioteques com voluntaris estan molt contents d’haver participat als tallers en edicions anteriors. Us deixem aquí un vídeo on es relata l’experiència de la segona edició a la biblioteca pública de Tarragona.






Tercera edició del codeclub a les biblioteques

Escrit per: mireia     30/08/2015     Categories: codeclub, biblioteques,


La segona edició

El juliol passat va acabar la segona edició amb 18 biblioteques participants. Gairebé 200 nens i nenes van poder gaudir dels tallers de programació gratuïts que Codeclubcat juntament amb el Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya i les universitats UOC, FIB-UPC i UdG van tirar endavant.

En general, tant nens com voluntaris van quedar molt satisfets de la segona edició. Aquí podeu veure el reportatge que va fer el programa La 7mana Camp de Tarragona explicant l’experiència a la Biblioteca de Tarragona.

A la imatge següent, hi podeu veure també els voluntaris i els alumnes del taller codeclub a la biblioteca Vapor Badia de Sabadell.

imatge1

Aquesta tardor, engeguem la tercera edició. Vols ser-ne voluntari?

Després de carregar piles aquest estiu, aquesta tardor tornem a començar una nova edició de Codeclub a les biblioteques. Els tallers es duran a terme d’octubre a desembre amb un mínim de 8 tallers d’una hora i mitja de durada. L’horari serà a convenir amb la biblioteca.

Per aquest motiu fem una crida als voluntaris que hi vulguin participar. Les opinions de voluntaris d’edicions anteriors són molt diverses, però en general estan molt satisfets de l’experiència perquè s’ho passen molt bé aprenent juntament amb els infants.

Per ser voluntari de la tercera edició només cal que actualment cursis estudis de grau en Enginyeria Informàtica, en Educació o estudis afins a les universitats UOC, FIB-UPC o UdG. Tots aquells que completin els tallers de la tercera edició obtindran un reconeixement de crèdits.

Tenim 69 biblioteques disposades a participar en el projecte. Si estàs interessant, omple aquest formulari abans del 27 de setembre, triant 3 biblioteques per ordre d’interès. Si ets un dels escollits, en breu la universitat es posarà en contacte amb tu.






Fi de curs dels codeclubs nivells 1 i 2 a l'IE Salvador Vilarrasa de Besalú

Escrit per: mireia     17/04/2015     Categories: codeclub,


Primer nivell del Codeclub

Com a novetat, aquest any, el centre ens va oferir la possibilitat de treballar el currículum del codeclub inicial amb tots els 22 alumnes de cinquè de l’escola! L’experiència l’hem dut a terme durant aquest segon trimestre i ha estat tot un èxit! Els divendres a la tarda, a l’hora d’informàtica ens hem desplaçat a l’escola i juntament amb el mestre, l’Adrià Ayats, hem viatjat pels diferents jocs del nivell 1. L’experiència ha estat molt enriquidora i ens ha permès treballar d’una manera diferent amb un nombre d’alumnes més gran. Aquí teniu l’enllaç amb els projectes que han realitzat els alumnes de la pràctica focs artificials.

Cloenda del segon nivell del Codeclub a l’IE Salvador Vilarrasa de Besalú

Aquest va ser un dels primers codeclubs establerts a Catalunya. L’any passat, el codeclub es va dur a terme amb 25 alumnes de cinquè i sisè curs repartits en dos grups els dimecres i dijous a la tarda. Per la cloenda, els alumnes van anar a presentar els seus jocs a la resta de companys de classe.

Enguany, 8 alumnes que havien participat als tallers l’any passat van empendre el segon nivell. La dificultat era més elevada i els projectes més oberts per deixar via lliure a la creativitat de cadascú. Per veure’n un exemple, els nens i nenes van dissenyar un monstre fet a partir de parts separades amb moviments independents. Els resultats van ser genials!

El passat 26 de març vam fer la cloenda d’aquest segon curs i cadascú va poder ensenyar als companys el projecte en el qual havia estat treballant últimament. Vam amanir la sessió amb un bon pica pica!

imatge1 imatge2 imatge3 imatge4 imatge5 imatge6






Repte Codeclub Robolot 2015

Escrit per: mireia     03/04/2015     Categories: reptes, robolot,


Jornada Robolot 2015

Els propers dissabte i diumenge 18 i 19 d’abril es celebrarà el Robolot 2015. Robolot són unes jornades de programació i robòtica dirigides a estudiants i professors de secundària i primària. A les jornades hi podreu trobar concursos de robots, de programació amb scratch, exposicions, intercanvis d’experiències i tallers.

image 1

Repte Codeclub Robolot

Dins les jornades Robolot, Codeclubcat participem plantejant un repte de programació amb Scratch per equips d’estudiants de cinquè i sisè de primària. El repte es durà a terme el dissabte 18 d’abril a la tarda, de 15h a 18:15h a l’espai Ideal d’Olot.

Bases Repte Codeclub Robolot 2015

  1. Generals
    1. El repte Codeclub Robolot és un concurs per equips destinat a nens i nenes de 5è i 6è de primària.
    2. El concurs té dues fases.
      1. Primera fase: resolució d’un repte Scratch amb diferents nivells de dificultat. Els 4 equips amb més puntuació passaran a la segona fase.
      2. Segona fase: creació d’un projecte Scratch seguint unes directrius específiques.
  2. Participants
    1. Podran participar al Repte Codeclub Robolot aquells nens i nenes que cursin 5è o 6è de primària en el moment de la inscripció.
    2. Els equips seran formats per grups de 4 nens i nenes acompanyats d’un responsable, que pot ser un mestre o un pare/mare.
    3. Els responsables de cada equip no podran intervenir en la resolució dels reptes.
  3. Inscripcions
    1. Les inscripcions podran realitzar-se fins el dia 10 d’abril de 2015 a la web de Robolot: https://sites.google.com/site/robolot/inscripcions
    2. Per la inscripció de cada equip caldrà facilitar les dades següents: nom de l’equip, nom i cognoms dels participants, nom i cognoms del responsable, nom de l’escola, localitat, correu electrònic de contacte.
    3. Cada escola podrà inscriure un màxim de 5 equips.
    4. El nombre màxim d’equips participants al repte serà de 10. Si hi hagués un excés d’inscripcions, s’escollirien els 10 equips participants mitjançant un sorteig.
  4. Primera fase del concurs
    1. A l’inici de la sessió es farà públic als concursants un repte amb diferents nivells de dificultat.
    2. Cada un dels 10 equips disposarà de 45 minuts per superar el màxim nombre de nivells possibles.
    3. Per cada nivell superat pels equips, es sumaran punts al seu marcador tenint en compte la dificultat i el temps de realització.
    4. Els 4 equips que obtinguin millor puntuació passaran a la segona fase.
    5. Cada equip disposarà d’una taula amb un ordinador amb el programari Scratch 2.0, un navegador d’internet i paper i llapis per escriure.
    6. Cada taula disposarà d’un àrbitre. Cada un d’aquests àrbitres s’assegurarà que es segueixen les regles del joc i gestionarà les puntuacions de cada equip.
  5. Segona fase del concurs
    1. Els 4 millors equips de la primera fase prendran part a la final.
    2. Cada equip disposarà de 45 minuts per crear un programa amb l’Scratch seguint unes indicacions que es faran públiques en el moment de començar la sessió.
    3. Seguidament, cada equip haurà de presentar durant 5 minuts el seu projecte al jurat i al públic.
    4. Els criteris d’avaluació estaran basats tant en termes d’originalitat, funcionalitat i complexitat algorísmica.
    5. El millor projecte d’aquesta fase es considerarà el guanyador del Repte Codeclub Robolot de l’edició 2015.
    6. El segon millor projecte d’aquesta fase es considerarà finalista.
  6. Jurat
    1. El jurat estarà format per quatre experts provinents de diferents disciplines relacionades amb la informàtica.
    2. Cada jutge emplenarà un formulari puntuant cada un dels projectes de la fase 2.
    3. El veredicte del jurat serà inapel.lable.
  7. Premis
    1. L’equip guanyador de la segona fase rebrà com a premi un kit de robòtica Imagina 3D Bot més accessoris.
    2. L’equip finalista obtindrà com a premi un kit de robòtica Imagina 3D Bot.
    3. Tots els concursants rebran una samarreta per haver participat al repte.
  8. Contacte
    1. Per qualsevol dubte i/o consulta adreceu-vos a hola@codeclubcat.org.

###Horari Repte Codeclub Robolot 2015

Horari Activitat
15h-15:10h Benvinguda
15:10h-15:20h Presentació del repte als equips Participants
15:20h-16:05h 1a Fase del concurs
16:05h-16:20h Descans
16:20h-16:35h Equips guanyadors i presentació de la 2a fase
16:35h-17:20h Segona fase
17:20h-17:50h Presentació dels projectes al jurat i al públic
17:50h-18:10h Veredicte del jurat

L’entrega de premis s’efectuarà el diumenge 19 a les 13:30h a la Sala Torín d’Olot.

###Inscripcions

Les inscripcions estan obertes i es poden realitzar a la mateixa web de Robolot. Cal que a l’apartat categoria hi indiqueu Codeclub Robolot 2015.






S'acaba la 1a edició del Codeclub a les Biblioteques i ja estem apunt per a la segona

Escrit per: mireia     02/04/2015     Categories: biblioteques, codeclub,


Tardor del 2014: 1a edició

Durant l’últim trimestre del 2014, els infants d’entre 9 i 11 anys van poder gaudir dels tallers Codeclub a 18 biblioteques públiques de tot Catalunya. La iniciativa va ser impulsada per la Xarxa de biblioteques públiques de Catalunya, per les universitats UOC i UPC i per codeclubcat.org. Els voluntaris que van dirigir els tallers van ser estudiants de grau de les universitats anteriorment citades i obtenien a canvi crèdits de lliure elecció.

L’experiència va ser molt bona i a moltes biblios els van quedar ganes de repetir: a la web de la biblioteca de Guissona hi trobareu un resum de l’experiència i també fotos dels tallers. Si anem una mica més al sud del territori, l’Èlia Castell, voluntària de la biblioteca de Roquetes, explica també com va ser treballar de voluntària a la 1a edició.

L’últim dia de codeclub a les biblioteques ens vam acostar a la biblioteca Miquel Martí i Pol de Sant Gregori (Girona) i hi vam realitzar un taller de conductivitat i supercontroladors amb l’Eva i en Toni, voluntaris de la UOC. Aquí podeu veure’n un tastet.

imatge1

Primavera del 2015: 2a edició

Tal com us hem explicat la 1a edició va ser un èxit. És per això que els diferents participants en el projecte vam decidir engegar una segona edició aquesta primavera. Per aquesta segona edició s’hi ha afegit també la Universitat de Girona. 16 de les 18 biblioteques participants a la 1a edició repeteixen una segona vegada. L’oferta s’amplia amb 15 noves biblioteques distribuïdes per tot el territori. En total, unes 31 biblioteques gaudiran dels tallers Codeclub aquesta primavera!






Celebrem la setmana de la ciència amb un taller de supercontroladors de cartró!

Escrit per: sergi mireia     22/11/2014     Categories: tallers,


Aquest cap de setmana hem estat a St. Julià de Vilatorta participant en les activitats de la Setmana de la ciència.

La Laia Albo ha fet una breu introducció del Codeclub i tot seguit hem pogut comprovar amb el nostre superconductivity tester fet amb l’scratch i amb l’ajuda d’un Makey Makey, quins materials són conductors i quins no.

superconductivity tester

Hem vist que la cinta americana, l’aigua, els plàtans, les llimones, l’aigua de l’aixeta, l’aigua destil.lada (!), la pastilina Play Doh, el grafit del llapis i les persones són conductors. També hem descobert que el porexpan, el cartró, la fusta i el paper no ho són.

Llavors, creativitat en mà, hem construït els nostres supercontroladors de cartró per jugar a jocs d’ordinador, com el Pacman o el Supermario Bross. Hem xalat d’allò més!

Supercontroladors de cartró






Scratch 2, Dissenyem el nostre monstre!

Escrit per: sergi mireia     16/10/2014     Categories: tallers,


monstre

A Besalú ja hem començat el segon nivell! Aquest curs som 13 alumnes, 5 noies i 8 nois entre 6è i 1r d’ESO. El primer projecte consisteix en dissenyar i construir el nostre monstre. Però aquesta vegada és més difícil, perquè ho hem de fer per peces que s’enganxin i vagin alhora. Si cliqueu a la imatge veureu que n’hi ha de xulíssims i fins i tot tenen música. Us animeu a fer un monstre vosaltres?






Ja està aquí la primera promoció de Codeclubers!

Escrit per: sergi mireia     13/06/2014     Categories: difusió, tallers,


codeclubers

Aquest mes de juny hem finalitzat el primer curs del Codeclub a Besalú! 21 Codeclubers ja han finalitzat el primer curs! Enhorabona a tots!

El primer curs està composat de 8 pràctiques en l’entorn Scratch, més un projecte final on cada un dels participants havien de dissenyar i implementar un joc des de zero i que ens ha ocupat ben bé l’últim mes i mig de curs.

Un cop acabats, cada un dels participants ha tingut la oportunitat de presentar el seu joc davant de la resta de companys de l’aula. Aquesta era una oportunitat fantàstica perquè els nens que no varen participar al CodeClub poguessin també fer preguntes i interessar-se sobre els jocs dels seus amics.

al1 al2

Franctiradors, caixes sorpresa, perruqueries digitals, menja-peixos, caça talps, llibres de receptes digitals, molts de Kames Hames Has, jocs que alimentaven animalets, jocs d’esquí… 21 mons diferents que hem penjat en un estudi compartit perquè tothom els pugui veure. N’estem molt orgullosos! Podeu trobar els jocs aquí.

Per la nostra banda només podem que dir que ha estat una experiència molt i molt positiva i que tenim moltes ganes de tornar a començar tant a Besalú com a la resta de clubs que començaran al setembre. Bon estiu a tothom!!!






Necessitem ajuda!

Escrit per: sergi mireia     08/06/2014     Categories: difusio,


help1

El projecte codeclubcat.org compleix 10 mesos en breu. Sembla que va ser ahir! Hem muntat un web, hem traduït materials, n’estem creant de nous, hem creat un blog, i hem fet molts de quilòmetres explicant els nostres propòsits: poder oferir a cada infant de Catalunya la possibilitat d’aprendre a programar ordinadors, independentment d’on vinguin, de la situació econòmica o social. Ara mateix ja hi han 9 clubs funcionant a Catalunya i ens els pròxims mesos s’incrementaran significativament gràcies a col.laboracions en els que estem treballant.

Pels que no coneixeu els Codeclubs, aquests són una xarxa d’activitats gratuïtes totalment gestionades per voluntaris amb l’objectiu de que els infants tinguin la oportunitat d’aprendre a programar. Aquestes activitats es porten normalment a terme en horari extra-escolar, ja sigui a la mateixa escola, a un biblioteca, un centre cívic o qualsevol lloc que disposi d’ordinadors i permeti als infants discutir. El funcionament és molt fàcil i es resumeix així:

Disposem d’una sèrie de projectes pensats perquè els nens aprenguin els fonaments de la programació d’ordinadors de forma divertida. Els nens van adquirint nous conceptes relacionats amb la programació a través de la realització de petits videojocs, animacions o pàgines web. Cada projecte està dissenyat de forma que els nens hagin de desenvolupar la seva creativitat per resoldre una sèrie de reptes que es plantegen.

help2

L’ànima del projecte són els voluntaris! Us hem donat un altre cop les gràcies? Tot i la diversitat de possibles voluntaris (pares, mares, germans grans, mestres, informàtics, hackers, arquitectes, etcètera…), tots ells comparteixen la mateixa passió per la programació i les seves aplicacions. De forma gratuïta, els voluntaris es posen en contacte amb l’escola on treballen, o la del seu barri, o la més propera al seu lloc de treball i engeguen nous Code Clubs.

Necessitem voluntaris amb coneixements informàtics que vulguin engegar nous clubs, dissenyadors gràfics, il·lustradors, programadors de pàgines webs, divulgadors, hackers, etcètera.. Pensem que és important que el màxim de gent conegui els CodeClubs. Si sou responsables de conferències relacionades amb l’educació i les noves tecnologies o hi teniu un vincle de col.laboració, si us plau feu-los saber del projecte!

Ens encanta discutir noves possibilitats per nous clubs. Si voleu saber-ne més, no dubteu a escriure un email a hola@codeclubcat.org i en podem parlar tant com vulgueu!

Ajudeu-nos a fer que la comunitat CodeClub creixi a Catalunya!!!!

We <3 you!






Avanços en controladors de cartró

Escrit per: sergi     21/05/2014     Categories: tallers, QWERTY, scratch,


taller

El passat 17 de maig es va cel·lebrar arreu del món l’Scratch Day. A Barcelona, aquesta activitat es va portar a terme a l’Ateneu de fabricació digital de les Corts. Tota la organització la varen portar a terme de forma espectacular els Vailets-Hacklab, rebent durant tot el dia més de 800 nens. Nosaltres hi varem aportar el nostre granet de sorra col.laborant amb la organització del segon taller d’interacció i videojocs per nens de primària.

Bàsicament, el taller que vàrem preparar proposava a nens i pares que dissenyessin els seus propis controladors per jugar a l’Space Invaders. Aquests controladors es connectaven al prototip de baix cost que estem desenvolupant, el QWERTY, que bàsicament emula el funcionament dels famosos Makeys-Makeys, però que estan basats en teclats reciclats.

qwerty

Els controladors podien ser de qualsevol material que fos conductor. Així, vàrem proposar varis materials com la plastilina Play-doh, cartró reciclat amb cinta d’alumini o directament pintant a sobre amb un llapis de grafit. Mireu algun dels controladors que es varen construir. Espectacular!!!!

supercontrollers

Un cop més, gràcies a tots els que us vareu acostar als tallers i moltes gràcies als organitzadors per donar-nos la oportunitat de muntar aquest taller. Ja estem treballant en el tercer :)






La Mojdeh i en Guillaume ens visiten i ens ensenyen alguns trucs pels jocs finals del primer trimestre

Escrit per: sergi     07/05/2014     Categories: tallers,


Aquest dimecres 7 de maig visiten el CodeClub de Besalú la Mojdeh Rastgoo i en Guillaume LeMaitre, experts internacionals en visió per computador i que actualment estan a la universitat de Girona. Aprofitant la seva visita, els hi hem demanat que ens ensenyin uns quants trucs per als jocs que els nens de 5è i 6è de Besalú estan dissenyant fa tres setmanes. Els que pogueu venir aquest dimecres al Codeclub, tindreu la sort d’escoltar algunes tècniques que us poden ser molt útils pels vostres jocs! I en anglès!!!!

Bàsicament, la seva explicació es basarà en com generar aparença de moviment utilitzant objectes que es mouen per la pantalla. A continuació us mostrem les quatres tècniques que ens ensenyaran:

Com fer que s’acostin personatges des del fons d’un escenari?

L’exemple que ens explicaran mostra un joc típic del tipus “shooter”, on els enemics van apareixent des del fons de l’escenari i es van acostant progressivament. Podeu veure una demostració al segünet joc compartit:

shooter_game

Com simular l’efecte d’un arma secreta en un joc de lluita?

En segon lloc, ens mostraran com afegir a un personatge una arma secreta que es dispari al prémer una tecla. En l’exemple següent, el personatge llença una bola de foc al prémer la lletra “k”. Veieu-lo a continuació:

lluita

Com simular l’efecte de moviment en un joc d’esports?

En tercer lloc, ens mostraran com simular l’efecte del moviment en un joc típic d’esport. En aquest cas, ens mostren una pista d’ski on ens dona la impressió que ens estem movent muntanya avall. Què és el que es mou realment? Veieu-lo al següent joc compartit:

sports

Com simular l’efecte de moviment en un joc del tipus “arcade”?

Finalment, ens mostraran com simular un efecte de moviment en jocs del tipus “arcade”, o sigui, SuperMario, Sonic, etcètera. En aquest cas tenim un superheroi que avança pel cel d’una ciutat. Fixeu-vos que el que realment es mou són els edificis i les estrelles, no el superheroi. Veieu-lo al següent joc:

arcade

Us esperem a tots el dimecres CodeClubers!! Estem impacients per rebre la Mojdeh i en Guillaume com cal i poder començar a utilitzar els trucs lo abans possible!!!!!






En Pitu Crostó visita el CodeClub de Besalú per Sant Jordi!

Escrit per: mireia,sergi     23/04/2014     Categories: reptes,tallers,


Coneixeu en Pitu Crostó? En Pitu Crostó és un dels viatgers més intrèpids i curiosos que corren pel món. Tot i que és de la Garrotxa, no us penseu que és fàcil coincidir amb ell, ja que es passa la vida viatjant amunt i avall. El més fascinant de tot plegat, és que ho fa dins de les bosses de viatge d’altres viatgers! Visitant Praga, fent tombs per Luxemburg, entre estàtues budistes al Nepal… no para!!!

pitu_viatges

El cas és que ara mateix està per Besalú, i ens ha vingut a fer una visita per Sant Jordi! Ens ha demanat que li agradaria moltíssim ser el personatge principal d’un joc del CodeClub!

Per la seva banda, en Pitu Crostó ens ha dit que tots els jocs que rebi i on ell sigui el personatge principal els exposarà al seu espai web, que podeu visitar aquí:

http://www.quevolsfer.cat/pitu-crostro/

Els caps de club de Besalu hem pensat que això seria fantàstic, i li hem fet una sessió de fotos a en Pitu Crostó per tal de poder-lo introduir als nostres jocs. Ara és cosa vostra dissenyar un joc on ell sigui el protagonista!

Potser us serveix d’inspiració aquest petit tastet d’en Pitu Crostó fent de Sant Jordi. Cliqueu-hi a sobre per veure el joc que hem deixat començat a punt perquè el contineu si voleu!

JocPitu

A continuació podeu veure la sessió de fotos que li hem fet, baixar-vos les imatges i començar a fer el vostre joc!

pitu_viatges pitu_viatges pitu_viatges pitu_viatges pitu_viatges

Vinga doncs CodeClubers, qui s’anima a fer-li un joc a en Pitu Crostó?






Criptografia per a infants

Escrit per: sergi     25/03/2014     Categories: reptes, competencies, mates,


Aquesta setmana, els alumnes de 5è i 6è curs del CodeClub de Besalú s’han trobat amb una sorpresa quan han arribat a la sala d’ordinadors. Resulta que un dia han deixat de ser alumnes de primària per passar a ser experts ciberespies que es dediquen a desxifrar missatges secrets provinents d’uns pirates informàtics que tenen la intenció de robar un banc molt important. L’objectiu d’aquests joves ciberespies és desxifrar una sèrie de missatges que s’han interceptat per la xarxa i que s’està segur que contenen informació molt vàlida de quan serà el cop al banc.

perill

S’està segur que els missatges s’han codificat utilitzant el xifratge del Cèsar. Aquest sistema de xifratge deu el seu nom al mateix emperador romà, que el feia servir sovint per protegir les comunicacions amb els seus oficials. El sistema consisteix en una translació determinada de les lletres de l’abecedari, on la clau secreta és el nombre de lletres rotades. Per exemple, suposem que l’emissor i el receptor del missatge es posen d’acord en utilitzar la clau secreta “3”. Llavors, cada lletra de l’abecedari es canviaria per la lletra que estigués tres posicions endavant. Mireu l’exemple següent:

cesar

En el cas que volguéssim xifrar la paraula HOLA ens trobaríem que es transformaria en KROD. Fixeu-vos perquè:

  • la ‘H’ que està a la posició 8, passaria a la 8 + 3 = 11, i per tant es xifraria amb una ‘K’.
  • la ‘O’ que està a la posició 15, passaria a la 15 + 3 = 18, i per tant es xifraria amb una ‘R’.
  • la ‘L’ que està a la posició 12, passaria a la 12 + 3 = 15, i per tant es xifraria amb una ‘O’.
  • la ‘A’ que està a la posició 1, passaria a la 1 + 3 = 4, i per tant es xifraria amb una ‘D’.

L’objectiu de cada un dels nens és fer un programa amb l’Scratch que desxifri un missatge que ha estat codificat utilitzant aquest mètode. Els infants que vulguin acceptar el repte i aconsegueixin desxifrar el missatge secret seran recompensats amb 10 punts positius i sobretot amb la medalla d’honor del CodeClub Catalunya. A més a més, per fer més interessant el repte, s’ha estipulat que els nens poden demanar ajuda externa a pares, germans, etcètera. Podeu veure amb més detall les instruccions del repte aquí.

Activitats com aquesta són molt valuoses pels caps de club, perquè ens permet introduir problemes reals de forma divertida. En aquest cas, tot l’entremat gira al voltant de les llistes o vectors. Aquesta activitat és la primera que introdueix aquesta estructura de dades (el currículum del primer trimestre no inclou el treball amb llistes). De fet, s’introdueixen varis conceptes com el recorregut, l’assignació o les operacions a través de la lectura i escriptura del missatge secret. Per exemple, el següent programa de codi extret del mateix repte realitza un recorregut de les posicions a l’alfabet d’un missatge xifrat i mostra el missatge per pantalla.

codi_scratch

Paral.lelament estem treballant el pensament logico-matemàtic, degut a que els nens s’enfronten a un repte important tant per assimilar el codi de xifratge, com per descobrir per ells mateixos que el sistema és reversible, i que per tant, per desxifrar el missatge cal desfer els passos que els espies han realitzat. Tot i això, no s’ha fet incís en conceptes com les operacions amb mòdul. Tots els missatges a desxifrar han estat pensats per evitar aquest tipus d’operacions. Tot i que el problema aquí està simplificat, el fet d’existir 26 possibles claus fa que els nens hagin de plantejar la necessitat de trobar estratègies alternatives a provar totes les claus possibles, a part d’intuir els problemes que comporta l’algorisme per força bruta en el temps de càlcul.

Finalment, l’activitat també ens permet introduir als infants la problemàtica de la seguretat informàtica, com funciona i com s’utilitza a nivell d’usuari tant en dispositius electrònics com en altres casos on es requereixi seguretat, com per exemple en l’ús de les targetes de crèdit.






Presentació codeclubcat.org a la UdG

Escrit per: mireia     06/03/2014     Categories: difusio,


presentació

Avui hem presentat a la UdG el nostre projecte. L’acte ha estat organitzat per l’ICE juntament amb els Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona. L’auditori estava format bàsicament per gent del món de l’educació: mestres, professors, coordinadors de serveis educatius, etc.

La presentació tenia dues parts ben diferenciades. Primer hem explicat la iniciativa codeclubcat.org i de quina manera l’estem implementant a Catalunya agafant l’exemple de codeclub.org.uk, on actualment hi ha més de 2000 clubs funcionant. També ens hem centrat en els detalls de com muntar un club sigui en una escola, centre cívic o biblioteca. A la segona part ens hem centrat en les competències adquirides pels nens que participen en aquesta activitat i hem comentat en detall algunes pràctiques.

mm

Finalment, i per animar l’audiència, hem presentat les activitats complementàries, com el Taller Space Invaders que vam organitzar el desembre passat. També hem introduit les noves activitats que tenim al cap, com petits tallers de hardware amb peces en desús. Aquests tallers ens donen la oportunitat d’introduir la electrònica als infants de forma molt divertida a part de remarcar la importància del reciclatge. En aquest cas, a partir de teclats vells estem creant prototips molt i molt econòmics amb la mateixa funcionalitat que el famós makey-makey, que permetin fer volar la imaginació dels infants dissenyant nous controladors pels seus jocs!






Visita de TV3

Escrit per: mireia     20/02/2014     Categories: difusio,


La setmana passada la Televisió de Catalunya va fer un petit reportatge al CodeClub Besalú. Les periodistes van venir el dimecres, el dia que l’aula està més plena! Van poder comprovar com els nens de primària de l’escola Salvador Vilarrassa intentaven resoldre el repte de la cursa pel desert.

imatge_entrevista

Podeu veure l’entrevista completa a la pàgina de TV3. Aquí va l’enllaç al reportatge.






Space Invaders reloaded

Escrit per: mireia     20/02/2014     Categories: reptes, difusio, tallers,


Els passats 16 i 17 de desembre ens ho vam passar d’allò més bé jugant amb l’Space Invaders. Us enrecordeu? Doncs hem agafat les imatges i n’hem tret un vídeo. En alguns moments sembla més aviat una classe de ball!

space invaders video

El nostre programa inicialment funcionava amb el teclat: fletxa dreta i fletxa esquerra per els moviments de la nostra nau, i l’espai per disparar. El repte consistia en modificar-lo, de tal manera que funcionés amb la càmera d’infrarojos Kinect. El moviment de la nau, el vam controlar amb el moviment del nostre cos, dreta-esquerra. Fins aquí senzill. Però, com es feia per disparar?

imatge1

Al final, vam trobar que per disparar podíem posar les mans més enlaire que el cap i funcionava! La diversió va venir després quan enlloc d’un hi vam afegir dos jugadors.

imatge2

Segur que quan acabem el Codeclub aquest curs, sereu capaços vosaltres mateixos de dissenyar un joc molt més divertit i enginyós. Us apunteu al repte?

imatge3






Programar és de criatures!

Escrit per: sergi     15/12/2013     Categories: difusio,


El diari català El Punt Avui ens ha vingut a visitar aquesta tarda al taller del Codeclub Besalú. Podeu llegir l’entrevista aquí.

imatge






1er taller d'interacció i videojocs per nens de primària

Escrit per: sergi     11/12/2013     Categories: reptes, difusio, tallers,


Estem molt contents de poder anunciar el primer mini-taller del CodeClub Besalú. La universitat de Girona a través del grup de recerca en Visió per Computador i Robòtica (VICOROB) ens ha deixat molt amablement unes quantes càmeres Kinect per poder jugar-hi uns dies.

imatge3

Així doncs, els pròxims 15 i 16 de desembre mourem el CodeClub de lloc per realitzar la primera activitat paral.lela que tenim prevista per aquest curs. I que millor per començar que amb uns dels jocs més coneguts de la història dels videojocs, l’Space Invaders. Si mai heu jugat a un joc de marcians, segurament ha sortit o s’ha inspirat a través de l’Space Invaders.

Aquest joc probablement sigui uns dels més importants de la història dels videojocs. El van dissenyar al Japó a finals dels anys setanta (1978), tot i que més endavant es va vendre per tot el món. Avui en dia si mirem el joc no sembla gran cosa, però heu de pensar que en aquells temps varen haver d’inventar una nova màquina recreativa per poder-hi jugar. Recordeu que fa 30 anys, la potència del millor ordinador era 100 vegades més petita que qualsevol telèfon mòbil d’avui en dia.

Heu jugat mai a una màquina recreativa de videojocs? Doncs l’Space Invaders va ser una de les primeres. Fixeu-vos si va ser important que al Japó, degut a que la gent hi jugava tant a les sales de videojocs, varen començar a escassejar les monedes i el govern en va haver de fer més.

imatge3

Evidentment en aquells temps tampoc hi havien ni Kinects, ni Wiis, ni res per l’estil, i s’hi jugava a través de palanques de jocs. Per tant, què tal si modifiquem el joc per adaptar-lo als temps que corren?

El que farem en aquest mini-taller serà modificar l’Space Invaders clàssic fent que dos jugadors puguin controlar el joc utilitzant una Kinect.

El que volem aconseguir és que dos persones puguin competir a la mateixa partida per veure qui és capaç de matar més marcians utilitzant el cos com a única eina de control del joc.

Què us sembla, ens hi posem?