Introducció

Aquest projecte s´inspira en el joc de fira d´origen anglès anomenat Whack-a-Mole. Obtindreu punts en clicar les bruixes que apareixen a la pantalla. L’objectiu del joc és obtenir el màxim de punts en 30 segons!

screenshot

Pas 1: Crear una bruixa que voli

Vídeo del Pas 1 de Caça la Bruixa

Llista de tasques

  • Comenceu un nou projecte de Scratch.
  • Esborreu el personatge del gat i afegiu un nou fons d’escenari carregant el que trobareu a natura/woods.
  • Feu servir el botó escull un personatge des d’un fitxer per afegir la bruixa al projecte (vestit fantasia/witch1). El primer que farem és fer que es mogui.
  • Afegiu una variable només per aquesta animació que es digui velocitat.
  • A l´escenari, el monitor d’aquesta variable ha de dir “Personatge1 velocitat”. Si només diu “velocitat”, elimineu la variable i torneu-la a crear, però només per aquesta animació. Desmarqueu la casella de la variable a la paleta de variables perquè no es vegi a l’escenari. La variable velocitat controlarà la velocitat de la bruixa. Fem servir una variable, perquè així més endavant podrem canviar la velocitat.
  • El primer que volem és que la bruixa es comenci a moure en començar el joc. Per fer-ho escriviu aquest script:

    quan la BANDERA VERDA es premi
   assigna a [velocitat v] el valor [5]
   per sempre
      mou-te (velocitat) passos

Proveu el projecte

Feu clic a la bandera verda per veure què fa la bruixa.

Com és que s’encalla a la vora de la pantalla?

Deseu el projecte

Llista de tasques

  • Per tal de que la bruixa no s’encalli, feu que giri cua en tocar la vora de la pantalla. Sota el bloc “mou-te velocitat passos” afegiu-hi el bloc “rebota en tocar una vora”.

  • A més a més, per tal que la bruixa no es giri de caps per avall, utilitzeu el bloc “fixa la rotació a” on seleccionarem esquerra-dreta.

    quan la BANDERA VERDA es premi
   fixa la rotació a [esquerra-dreta v]
   assigna a [velocitat v] el valor [5]
   per sempre
      mou-te (velocitat) passos
      rebota en tocar una vora

Proveu el Projecte

Feu clic a la bandera verda.

  • Comproveu que la bruixa es mou de banda a banda de la pantalla.

Deseu el projecte

Per saber-ne més

  • Proveu de canviar el valor de la velocitat per fer que la bruixa vagi més ràpida o més lenta.

  • Com us ho faríeu per fer que la bruixa voli cada vegada més ràpid? (Fer que la bruixa vagi cada cop més ràpid té truc, no us preocupeu si no veieu la manera de fer-ho. Anirem donant més pistes al llarg del projecte.)

Pas 2: Fer desaparèixer la bruixa en qualsevol moment

Vídeo del Pas 2 de Caça la Bruixa

Per fer el joc més interessant, farem que la bruixa aparegui i desaparegui en qualsevol moment. Crearem un altre script que corri al mateix temps que es mou la bruixa. El nou script amagarà la bruixa durant un temps qualsevol, llavors la mostrarà durant un altre interval de temps, i ho anirà repetint per sempre (o fins que s’acabi el joc).

Llista de tasques

  • Creeu aquest script per la bruixa:

    quan la BANDERA VERDA es premi
per sempre
   amaga
   espera (nombre a l'atzar entre (2) i (5)) segons
   mostra
   espera (nombre a l'atzar entre (2) i (5)) segons
end

Proveu el projecte

Feu clic a la bandera verda.

  • Comproveu si la bruixa es segueix movent de banda a banda de la pantalla.
  • Apareix i desapareix en qualsevol moment?

Deseu el projecte

Per saber-ne més

  • Proveu de canviar el rang dels nombres a l’atzar. Què passa si agafeu números molt grans? i molt petits? (Potser això us dóna alguna pista de com fer que la bruixa voli més ràpid a mesura que passa el temps …)

Pas 3: Fer que la bruixa desaparegui al clicar-la

Vídeo del Pas 3 de Caça la Bruixa

Per fer que això sigui un joc, hem de donar als jugadors alguna cosa a fer. Hauran de clicar damunt la bruixa per fer-la desaparèixer. Quan li facin clic a sobre, volem que desaparegui i que s’escolti un so.

Llista de tasques

  • A la pestanya Sons, importeu el so electrònic/fairydust.

  • Afegiu aquest script a la bruixa:

    quan es cliqui aquest personatge
  amaga
  toca el so [Fairydust v]

Proveu el projecte

Feu clic a la bandera verda.

  • Comproveu que la bruixa desapareix i produeix el so escollit en clicar-la.

Deseu el projecte

Pas 4: Afegir un marcador i un cronòmetre

Vídeo del Pas 4 de Caça la Bruixa

Tot i que ja tenim llesta la bruixa, el nostre objectiu és crear un joc! Afegirem un marcador que ens servirà per anar anotant els punts cada cop que cliquem a sobre de la bruixa abans no s’acabi un temps. Per tant, necessitarem una variable per al temps i una altra per al marcador.

Proveu el projecte

Feu clic a la bandera verda.

Deseu el projecte

Per saber-ne més

  • Sabeu ja com fer-ho perquè la bruixa vagi cada vegada més i més ràpid?

Molt bé, heu completat el joc bàsic!!! Hi ha més coses que es poden fer, però. A veure si us atreviu amb el repte següent!

Repte: Afegir més bruixes

Si tenir una bruixa ja està genial, tenir-ne més encara serà millor! Anem a posar 3 bruixes voladores.

  1. Dupliqueu la bruixa prement el botó dret del ratolí damunt la llista de personatges.
  2. Ajusteu la mida de cada bruixa, perquè tinguin dimensions diferents.
  3. Canvieu la variable velocitat de cada bruixa per fer que volin a velocitats diferents.
  4. Per tal que no estiguin juntes, moveu-les a diferents punts de l’escenari.

Proveu el projecte

Feu clic a la bandera verda.

  • Teniu unes quantes bruixes movent-se d’un costat a l’altre de l’escenari?
  • Apareixen i desapareixen a l’atzar?

Deseu el projecte

Per saber-ne encara més

  • Quin creieu que seria el número de bruixes ideal per aquest joc?
  • Podríeu canviar l’aspecte de les bruixes? Proveu d’editar-ne els vestits, o utilitzar els blocs d’efectes de la paleta Vestits.
  • Podríeu fer que algunes bruixes donessin més puntuació que d’altres?

Ben fet, heu completat el joc, ara a jugar!!!

Recordeu que podeu compartir el joc amb els vostres amics i família prement Compartir a la barra de menú!