Sessió
02
Projecte 02: Introducció a l'Scratch
Competències digitals
1.3 Gestió de dades, informació i continguts digitals
- Identificar com organitzar, emmagatzemar i recuperar dades, informació i continguts de manera senzilla en entorns estructurats
2.6 Gestió de la identitat digital
2. Identitat digital i reputació en línia
- Definició del terme identitat digital, com es crea i què la forma.
- Conèixer formes senzilles de protegir i crear una reputació en línia positiva.
4.2. Protecció de dades personals i privadesa
2. Protecció de dispositius
- Creació de contrasenyes segures
- Bones pràctiques a navegadors web
5.1 Resolució de problemes tècnics
- Identificar problemes tècnics senzills en manejar dispositius i utilitzar entorns digitals.
5.2 Identificació de necessitats i respostes tecnològiques
- Triar formes senzilles d'ajustar i personalitzar els entorns digitals a les necessitats personals
Nivell bàsic
Primer accés a la plataforma Scratch
Creació de compte d'alumnes i personalització de l'entorn.
Creació del primer projecte de programació i emmagatzematge, local i en línia.
També s'esmenten les possibles dificultats en l'accés i l'ús de la plataforma, així com els procediments per solucionar-los.
Orientacions
Crear les comptes de les participants
Perquè treballem amb el compte docent?
- No demana dades personals, només l'any de naixement per qüestions d'estadístiques,
- no cal cap correu electrònic per menors,
- els comptes de menors es generen i s'afegeixen des del compte docent, per tant teniu tot el control sobre els comptes i també podeu canviar la contrasenya si cal.
3 passes per crear els comptes de les participants
- Aneu al peu de pàgina de scratch.mit.edu i entra amb les teves dades del compte docent, que ja has creat prèviament.
- Crear una classe pel grup.
- Puja l'alumnat
- creant manualment el compte de cada alumne, la contrasenya inicial serà el nom del teu compte!
- amb un fitxer csv que conté una fila per cada participant amb "nomusuari,contrasenya"
Consulta aquí les Preguntes i respostes més freqüents sobre el compte docent.
A continuació podeu consultar una guia que us ajudarà a crear-lo (anglès): Create your teacher account
Com funciona Scratch
Scratch està basat en el llenguatge de programació LOGO i serveix per aprendre a programar a través del joc i l'experimentació i introduir, així, el pensament computacional. La seva interfície és senzilla i permet tant crear històries interactives, tutorials, jocs i animacions, com compartir els projectes amb altres persones en línia.
Les característiques principals de Scratch són:
- Programa basat en blocs gràfics i una interfície molt senzilla i intuïtiva.
- Entorn col·laboratiu virtual que permet compartir els projectes a través de la web.
- Es pot utilitzar des de molts llocs gràcies al fet que és un programa a la xarxa i també disposa d'una versió que es pot instal·lar.
- Programa gratuït i de software lliure.
- Programa introductori de la sintaxi del llenguatge de programació.
- Està disponible per a diversos sistemes operatius (GNU/Linux, Windows, Mac OS X).
- És multi-llenguatge.