Vés al contingut

Itinerari Global

Sessió
02

Durada
1,5 - 2 h
Idioma
Català
Àrea competencial
1. Cerca i gestió d'informació i dades
2. Comunicació i col·laboració
4. Seguretat
5. Resolució de problemes

Projecte 02: Introducció a l'Scratch

Competències digitals

1.3 Gestió de dades, informació i continguts digitals
- Identificar com organitzar, emmagatzemar i recuperar dades, informació i continguts de manera senzilla en entorns estructurats
2.6 Gestió de la identitat digital
2. Identitat digital i reputació en línia
- Definició del terme identitat digital, com es crea i què la forma.
- Conèixer formes senzilles de protegir i crear una reputació en línia positiva.
4.2. Protecció de dades personals i privadesa
2. Protecció de dispositius
- Creació de contrasenyes segures
- Bones pràctiques a navegadors web
5.1 Resolució de problemes tècnics
- Identificar problemes tècnics senzills en manejar dispositius i utilitzar entorns digitals.
5.2 Identificació de necessitats i respostes tecnològiques
- Triar formes senzilles d'ajustar i personalitzar els entorns digitals a les necessitats personals

Nivell de l'exerciciNivell bàsic

Primer accés a la plataforma Scratch

Creació de compte d'alumnes i personalització de l'entorn.
Creació del primer projecte de programació i emmagatzematge, local i en línia.
També s'esmenten les possibles dificultats en l'accés i l'ús de la plataforma, així com els procediments per solucionar-los.

Orientacions

Crear les comptes de les participants 

Perquè treballem amb el compte docent? 

  • No demana dades personals, només l'any de naixement per qüestions d'estadístiques, 
  • no cal cap correu electrònic per menors, 
  • els comptes de menors es generen i s'afegeixen des del compte docent, per tant teniu tot el control sobre els comptes i també podeu canviar la contrasenya si cal.  
3 passes per crear els comptes de les participants 
  1. Aneu al peu de pàgina de scratch.mit.edu i entra amb les teves dades del compte docent, que ja has creat prèviament.
  2. Crear una classe pel grup. 
  3. Puja l'alumnat 
    1. creant manualment el compte de cada alumne, la contrasenya inicial serà el nom del teu compte!
    2. amb un fitxer csv que conté una fila per cada participant amb "nomusuari,contrasenya" 

Consulta aquí les Preguntes i respostes més freqüents sobre el compte docent. 

A continuació podeu consultar una guia que us ajudarà a crear-lo (anglès): Create your teacher account

Com funciona Scratch

Scratch està basat en el llenguatge de programació LOGO i serveix per aprendre a programar a través del joc i l'experimentació i introduir, així, el pensament computacional. La seva interfície és senzilla i permet tant crear històries interactives, tutorials, jocs i animacions, com compartir els projectes amb altres persones en línia.

Les característiques principals de Scratch són:

  1. Programa basat en blocs gràfics i una interfície molt senzilla i intuïtiva.
  2. Entorn col·laboratiu virtual que permet compartir els projectes a través de la web.
  3. Es pot utilitzar des de molts llocs gràcies al fet que és un programa a la xarxa i també disposa d'una versió que es pot instal·lar.
  4. Programa gratuït i de software lliure.
  5. Programa introductori de la sintaxi del llenguatge de programació.
  6. Està disponible per a diversos sistemes operatius (GNU/Linux, Windows, Mac OS X).
  7. És multi-llenguatge.